Παρασκευή, 24 Ιουλίου 2009

Μονά - ζυγά το κράτοs κερδίζει

Φοροεπιδρομή στα χαμηλά εισοδήματα επιχειρεί για ακόμη μία φορά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, προκειμένου να αυξήσει τα έσοδα του προϋπολογισμού. Με επίφαση τον «πράσινο φόρο» τα κρατικά έσοδα για το 2009 θα αυξηθούν κατά 395 εκατομμύρια ευρώ και η κυβέρνηση θα επιστρέψει μόλις 11 εκατομμύρια ευρώ στους ιδιοκτήτες ΙΧ της κλάσης Α (Euro4/5 με άδεια κυκλοφορίας από το 2005 και έπειτα).


Δηλαδή θα βάλει στα ταμεία της μόνο από τον φόρο ρύπων περισσότερα από 380 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 232,5 εκατ. ευρώ προέρχονται από τα αυτοκίνητα της κλάσης Δ (συμβατικής τεχνολογίας και Euro1, δηλαδή με άδεια κυκλοφορίας πριν από τις 31/12/1995, που υπολογίζονται σε 1,55 εκατ. οχήματα), 90 εκατ. ευρώ από την κλάση Γ (Euro2, άδεια κυκλοφορίας 1996 - 31/12/1999, περίπου 900.000 αυτοκίνητα) και 72,5 εκατ. ευρώ από την κατηγορία Β (Euro3, άδεια κυκλοφορίας 2000 - 31/12/2004, περίπου 1,45 εκατ. αυτοκίνητα).


Ποιοι θα σηκώσουν το βάροςΓίνεται αμέσως σαφές ότι το βάρος στα νέα μέτρα που εξαγγέλθηκαν θα σηκώσουν οι 1,55 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας, που τα «τυπικά» χαρακτηριστικά τους τους τοποθετούν στα πολύ λαϊκά στρώματα, στα οποία εντάσσονται και οι 900.000 ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων της κλάσης Γ.
Οι ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων, που φθάνουν τα 2,45 εκατ. οχήματα (κλάσεις Γ και Δ), σε κάθε περίπτωση δεν είχαν ως επιλογή τους την κατοχή ρυπογόνων ΙΧ, απλώς τα οικονομικά τους δεν τους επιτρέπουν κάτι πιο σύγχρονο.


Με τα νέα μέτρα ουσιαστικά εξωθούνται στο να αγοράσουν ένα καινούργιας τεχνολογίας ΙΧ, προκειμένου να αποφύγουν το ετήσιο χαράτσι των τελών κυκλοφορίας που σε αυτές τις κλάσεις έχει αυξηθεί έως και 178%.
Και μπορεί το μέτρο της απόσυρσης, ως δράση, να είναι πολύ σημαντικό για την αντικατάσταση των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων, από την άλλη όμως όπως εξαγγέλθηκε δημιουργεί κερδισμένους και χαμένους.


ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ


Πόσο έχει ακριβύνει το ετήσιο κόστος ιδιοκτησίας Ι.Χ. σε 1 χρόνο
Η πριμοδότηση των «καθαρών» αυτοκινήτων δεν έχει μειώσει την ετήσια επιβάρυνση των ΙΧ, συγκριτικά με τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώναμε μέχρι το 2008 (θυμίζουμε ότι από την επόμενη χρονιά τα τέλη αυξήθηκαν κατά 20%).
Οπως προκύπτει από τον σχετικό πίνακα, τα αυτοκίνητα με κυβισμό 1.200-2.000 εκ., αυτά που ανήκουν στην κλάση Α, επιβαρύνονται από 1 έως 206 ευρώ, τα αυτοκίνητα της κλάσης Β από 69 έως 274 ευρώ, αυτά της κλάσης Γ από 119 έως 324 ευρώ και τα ρυπογόνα ΙΧ της κλάσης Δ από 166 έως 374 ευρώ σε ετήσια βάση. Το ποσό αυτό προκύπτει με τον υπολογισμό του έξτρα φόρου ρύπων, αλλά και της έκτακτης εισφοράς που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών με ισχύ από τον Σεπτέμβριο του 2009.


ΤΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΛΩΝ


ΠΟΙΟΙ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ


Ωφελημένοι τα δημόσια ταμεία, οι εισαγωγείς και οι τράπεζες
Μεγάλος κερδισμένος είναι αναμφίβολα το κράτος, που θα δει με το... καλημέρα στα ταμεία του όχι μόνο τα 380 εκατ. ευρώ από τον «πράσινο φόρο», αλλά και άλλα 100 εκατ. ευρώ, όπως υπολογίζουμε, από την αύξηση των πωλήσεων κατά 50.000 αυτοκίνητα από τον ΦΠΑ και το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης που επανέρχεται στο 100%.
Δηλαδή με το... καλημέρα 480 εκατ. ευρώ, έχοντας «δεσμευμένα» άλλα 100 εκατ. ευρώ (τόσο υπολογίζεται το κόστος του μπόνους και της απόσυρσης για 50.000 μεσαίου κυβισμού ΙΧ), που θα επιστρέψει στους δικαιούχους αρκετούς μήνες αργότερα με το εκκαθαριστικό σημείωμα της Εφορίας, οπότε έως τότε μπορεί να τα διαχειριστεί όπως θέλει.
Η κυβέρνηση που δείχνει ένα πράσινο... πρόσωπο στους πολίτες, ενώ το «θέμα απόσυρση» αναμένεται να το εκμεταλλευτεί πολιτικά (προεκλογική περίοδος γαρ).
Οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, που θα δουν τις πωλήσεις να επιστρέφουν σταδιακά στα υψηλά επίπεδα της προ κρίσης εποχής. Ηδη από τις 170.000-180.000 που ήταν οι προβλέψεις για φέτος, τα νέα δεδομένα αναμένεται να ανεβάσουν τις πωλήσεις στις 230.000, και σταδιακά μέχρι το 2012, που θα διαρκέσει το μέτρο της απόσυρσης, να ξεπεράσουν ακόμη και τις 300.000 μονάδες.
Ωφελημένοι είναι οι εισαγωγείς για ακόμη έναν λόγο, καθώς στους νέους τιμοκαταλόγους που θα εκδώσουν με το 100% του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης είναι σίγουρο ότι θα ενσωματώσουν και αυξήσεις ειδικά στα μικρού και μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητα που πριμοδοτούνται από τα νέα μέτρα.
Οι τράπεζες, που θα αυξήσουν τις χρηματοδοτήσεις, άρα τα έσοδά τους. Σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων, οι ελληνικές τράπεζες δανείζουν με επιτόκια που αγγίζουν τα όρια της τοκογλυφίας.
Κερδισμένοι είναι όσοι είχαν σκοπό να αγοράσουν αυτοκίνητο και μπορούν να αποσύρουν ένα παλαιό, καθώς το όφελος είναι σημαντικό (αναλόγως, από 500-3.200 ευρώ).
Ο στόλος των αυτοκινήτων, που θα απαλλαχθεί από 730.000 ΙΧ παλαιάς τεχνολογίας.
Η ατμόσφαιρα, καθώς τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα ρυπαίνουν πολύ λιγότερο.


ΠΟΙΟΙ ΧΑΝΟΥΝ


Μεγάλοι χαμένοι οι 1,55 εκατ. ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων
Μεγάλοι χαμένοι είναι πρώτα απ όλα οι ιδιοκτήτες ΙΧ των κλάσεων Γ και Δ, οι οποίοι θα πρέπει να σπεύσουν να αγοράσουν καινούργιας τεχνολογίας αυτοκίνητο για να αποφύγουν το επιβαρημένο ετήσιο κόστος κτήσης.
Ουσιαστικά να βρουν τα 15.000 από τα 18.000 ευρώ που κοστίζει ένα μικρό οικογενειακό ΙΧ (τα 2.000 ευρώ είναι το μπόνους απόσυρσης και αγοράς). Ποσό εξαιρετικά υψηλό αν μιλάμε για τα χαμηλά εισοδήματα, το οποία έχει πλήξει η κρίση και είναι αμφίβολο αν μπορούν να το σηκώσουν έστω και με δανεισμό.
Και εδώ υπεισέρχεται ακόμη ένα θέμα, καθώς οι τράπεζες όχι μόνο εγκρίνουν δάνεια με το σταγονόμετρο (ειδικά σε αυτές τις κατηγορίες πελατών), αλλά δανείζουν με δυσμενείς όρους σε σχέση με ό,τι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Ολοι οι ιδιοκτήτες ΙΧ που βλέπουν τα αυτοκίνητά τους να απαξιώνονται επιπλέον. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, 15% μέχρι τα 1.600 κ.εκ., 20% μέχρι τα 1.800 κ.εκ. και 50% και πλέον για πάνω από τα 2.000 κ.εκ.
Οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που θα πρέπει να κατεβάσουν και άλλο τις τιμές. Ειδικά στα υψηλού κυβισμού θα πρέπει να φθάσουν και κάτω του κόστους για να τα πουλήσουν.
Οι κάτοχοι αυτοκινήτων των κλάσεων Γ και Δ, που βλέπουν το ετήσιο κόστος κατοχής ΙΧ να εκτινάσσεται έως και 178%.
Ειδικά εκείνοι που τα έχουν καλοσυντηρημένα και για να τα διατηρήσουν στην κατοχή τους θα πρέπει να επιβαρυνθούν σημαντικά.
Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων 2.000 κ.εκ. και άνω των κλάσεων Γ και Δ. Η εμπορευσιμότητά τους είναι κυριολεκτικά στα αζήτητα και το ετήσιο κόστος πολύ υψηλό.
Οσοι έσπευσαν να αγοράσουν νέο ΙΧ με το μειωμένο ΕΤΤ από 2.000 κ.εκ. και πάνω.
Η... γαλαντόμα κυβέρνηση μπορεί να πριμοδοτεί με 18 ευρώ την περιβαλλοντολογική τους συμβατότητα, αλλά ο κ. Παπαθανασίου φρόντισε έναν μήνα πριν να τα τιμωρήσει με την έκτακτη εισφορά που κυμαίνεται στα 150 ευρώ στα δίλιτρα και φθάνει έως τα 650 ευρώ στα μεγάλου κυβισμού!


ΑΠΟΣΥΡΣΗ


Μέσω Εφορίας το «μπόνους»
Στο... και πέντε ξεκινά από το υπουργείο Οικονομικών η μελέτη της διαδικασίας χορήγησης του «μπόνους» της απόσυρσης στους δικαιούχους. Αν και το μέτρο ανακοινώθηκε προχθές, στο οικονομικό επιτελείο δεν έχουν καταλήξει ούτε στο πώς ούτε στο πότε θα καταβάλλονται τα χρήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από την ερχόμενη εβδομάδα ξεκινούν συσκέψεις στο υπ. Οικονομικών ώστε να καθορισθούν οι λεπτομέρειες οι οποίες και θα αποτυπωθούν στην υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί το αργότερο μέχρι το τέλος Αυγούστου.
Στο υπουργείο σημειώνουν πως η καταβολή των χρημάτων θα γίνεται σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. «Δεν θα είναι χρονοβόρα η διαδικασία» λένε χαρακτηριστικά. Θα πρέπει να σημειωθεί πως στην παρούσα φάση η απόσυρση δεν θα γίνει όπως στο παρελθόν, όπου ο κάτοχος απέσυρε το όχημά του και το «μπόνους» αφαιρούταν από την αξία του νέου οχήματος που αγόραζε.
Τώρα ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου θα το αποσύρει, θα λαμβάνει ένα πιστοποιητικό απόσυρσης και θα εισπράττει το «μπόνους» της απόσυρσης μέσω της εφορίας. Αν στη συνέχεια επιθυμεί να αγοράσει νέο αυτοκίνητο αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (euro 4 και euro 5), κερδίζοντας το ποσό των 1.000 ευρώ, θα προσκομίζει το πιστοποιητικό στην αντιπροσωπεία.


ΕΜΠΟΡΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ


Δεν θα ανακάμψει ο κλάδος μας
Ο Παναγιώτης Κάιδος, έμπορος αυτοκινήτων, τονίζει: «Το θετικό στα μέτρα είναι ότι θα έχουν διάρκεια και η αγορά σταδιακά θα μπει σε μια σειρά. Το αρνητικό είναι ότι ο κλάδος μας, που ταλαιπωρήθηκε από την κρίση τους τελευταίους 11 μήνες, δεν θα ανακάμψει, καθώς τα αυτοκίνητα που έχουμε στις εκθέσεις μας απαξιώνονται και άλλο.
Ηδη έχουν κλείσει 75 έμποροι και θεωρώ ότι θα κλείσουν άλλοι 150 στην Αττική. Χαρακτηρίζω την απόσυρση μαϊμού, αφού δεν υποχρεώνει την απόσυρση παλαιού ΙΧ και την αγορά ενός καινούργιου. Πράγμα που σημαίνει ότι με το μπόνους που θα πάρει κάποιος μπορεί να πληρώσει τη... δόση για τους ημιυπαίθριους».
Γ. ΣΟΥΦΛΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: